مقالات

الیاف پلی استر

پلی استر به همراه نایلون و ریون، به عنوان اولین موادی هستند که بخش عمده ای از مصرف مواد اولیه در بازار صنعت نساجی را که ده ها هزار سال الیاف طبیعی را در اختیار داشتند، تغییر دادند.

به تدریج تولید جهانی پلی استر از نایلون سبقت گرف و اکنون حدود 75% مصرف الیاف صنعتی را تشکیل میدهد.

پلی استر دارای چند ویژکی است که آن را نسبت به نایلون ارجحیت میبخشد:

_ نرم تر و پر تر است.

_ قابلیت سازگاری در ترکیب با پنبه و پشم، حساسیت کمتر نسبت به رطوبت که منجر به سهولت نگهداری و شستشوی آن میشود.

_ زاویه چروک تقریبا صفر است که باعث مقاومت سایش بهتر برای برخی از مصارف صنعتی است.

تهیه الیاف پلی استر:

واکنش پلی استر از نظر شیمی آلی به این گونه است

آب + استر-الکل + اسید

خواص فیزیکی:

الیاف پلی استر دارای سطحی صاف و بدون دندانه با سطح مقطع گرد است. این الیاف به تمام اشکال لیفی به صورت های مداوم و بریده، براق، نیمه براق و مات تهیه میشود.

اثر حرارت:

الیاف پلی استر مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند. این الیاف در حرارت 230 الی 240 درجه سانتی گراد حالت چسبندگی پیدا میکنند و در حرارت 260 درجه سانتی گراد ذوب میشوند.

حرارت مطمئن برای اتو کردن منسوجات پلی استر 200 درجه سانتی گراد میباشد.

اثر رطوبت:

خاصیت جذب رطوبت الیاف پلی استر خیلی کمتر از الیاف نایلون و اغلب نساجی است. در نتیجه ازدیاد طول تا حد پارگی در حالت خیس و خشک یکسان است.

اثر نور:

پلی استر نیز مکانند بسیاری از الیاف وقتی یک مدت زمانی در معرض نور خورشید  قرار بگیرد، مقاومت خود را تا حدودی از دست میدهد اما نسبت به الیاف دیگر، مقاومتش در پشت شیشه بیشتر است بنابراین برای مصارفی نظیر پرده مناسب است.

خواص الکتریکی:

جذب رطوبت کم این الیاف سبب جمع شدن الکتریسیته ساکن روی این الیاف شده و در نتیجه منسوجات تهیه شده از الیاف پلی استر، خاک و کثافت هوا را به راحتی در خود جذب میکنند که البته این عیب را میتوان با به کار بردن مواد ضد الکتریسیته در فرآیند تکمیل رفع کرد.

خاصیت چروک ناپذیری:

الیاف پلی استر به دلیل داشتن خاصیت الاستیسیته مقاومت بالایی در برابر چروک پذیری دارد.

موارد استفاده: این الیاف به دلیل خواص خوبی که دارد، برای تهیه انواع الیاف مناسب میباشد. از فلامنت آن برای تهیه نوعی پارچه حریر، از الیاف کوتاه آن برای پر کننده بالش، پارچه صافی، کت نوزاد، ربدشامبر و… استفاده میشود. از مخلوط الیاف کوتاه آن با پشم پارچه پشمی و فاستونی تهیه میشود. از مخلوط آن با پنبه یا ویسکوز برای تهیه جوراب ساق بلند، لباس کار، بارانی، لباس ورزشی و… استفاده میشود.

 

About Post Author

بازگشت به لیست