مقالات

رنگرزی لباس بعد از برش و دوخت

 

رنگرزی البسه شامل رنگرزی تی شرت، جین، پیرهن و … میباشد.

که تفاوت آن با روش های متداول که لباس از پارچه تهیه میشود این است که رنگرزی به صورت فشن با افکت های گوناگون انجام میشود.

که اکثر این لباس ها از جنس پنبه هستند، اگرچه الیاف دیگری مثل پلی استر هم به مقدار جزئی وجود دارد. در واقع برای بالا بردن ارزش افزوده لباس و طراحی فشن این کار را انجام میدهند.

رنگرزی لباس در سال های اخیر ارزش و محبوبیت بالایی پیدا کرده است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به طور سنتی لباس از پارچه ای که از قبل رنگرزی شده است برش و دوخت میشود. مزیت رنگرزی لباس در این است که، امکان تولید البسه در تیراژ پایین با رنگ های خاص وجود دارد. اشکال عمده این روش در این است که در بازار پویای امروز همواره باید تنوع زیادی از سبک ها و رنگ های مختلف را به همراه داشته باشد که این نیز خود یک نوع ریسک است.

دو نوع ماشین آلات هستند که به طور معمول برای رنگرزی لباس استفاده میشود، rotary drums  برای رنگرزی البسه مناسب تر میباشند زیرا راه اندازی آن راحت تر میباشد. ماشن paddle machine  میزان ال جی بالاتری نیاز دارد که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و نیز تکرار پذیری شید را پایین می آورد.

ماشین آلات رنگرزی لباس:

1)raddle dyeing machin

این دستگاه شبیه به یک قاشق میباشد و لباس ها داخل حمام رنگرزی ریخته میشوند و سپس توسط یک چرخ پرده دار که در حال چرخش میباشد لباس ها از داخل محلول رنگرزی به بیرون و نیز برعکس جا به جا میشوند. این پروسه خیلی آرام انجام میشود و لباس ها ساییده نمیشوند.

این نوع ماشین ها از یک منحنی خمیده تشکیل شده است که کالا و محلول رنگرزی در داخل آن قرار گرفته است. کالا با چرخش پره جا به جا میشود که این پروسه در پهنای عرض ماشین ادامه دارد.

 

2) rotary drum dyeing machin

مکانیزم ماشین به این صورت است که محلول رنگرزی ثابت است و کالا در حال چرخش میباشد. این دستگاه از درام استوانه ای مشبک تشکیل شده است که در داخل یک مخزن بزرگتر به آرامی میچرخد. درام داخلی برای اطمینان از چرخش کالا با چرخش درام به یک سری محفظه هایی تقسیم شده است و مخزن بیرونی مقدار حجم مورد نیاز حمام رنگرزی را ثابت نگه میدارد.

 

3) tumbler dyeing machine

این ماشین برای رنگرزی لباس های کوچک و یا بافت شل استفاده میشود. طراحی هوشمندانه این ماشین آلات آنها را شبیه به ماشین های شستشوی جهانی کرده است. مکانیزم عملکرد این نوع ماشین بدین صورت است که لباس داخل تانک های مشبک بارگیری میشود که این حول یک شفت افقی که در پشت درام ثابت شده است میچرخد. عملکرد قوی مکانیلی این ماشین باعث افزایش آب رفتگی و یا افزایش حجم کالا میشود که این امر شاید برای بعضی از کالا ها مطلوب باشد.

 

4) toroid dyeing machine

در این ماشین لباس ها در یک مسیر حلقوی شکل به کمک یک پروانه که در زیر کف مخزن رنگرزی قرار گرفته است سیر کوله میشوند.

حرکت کالا کاملا وابسته به پمپاژ مایع میباشد.

 

5) the gyrobox

این ماشین از یک چرخ بزرگ تشکیل شده است که آن به 12 محفظه تقسیم شده است که کالا در این بخش ها قرار میگیرد. این دستگاه تمام اتوماتیک است و قسمت بارگذاری کالا کاملا انعطاف پذیر است.

 

6) modifid pegg toroid whiteley garment dyeing machin

این ماشین بهبود یافته ماشین toroid  میباشد که ویژگی های اصلی آن عبارتند از: عملکرد بهتر و طراحی ساده تر، تمام اتوماتیک حتی تا قسمت تخیلیه آب، برای رنگرزی در شرایط اتمسفری و تحت فشار مناسب میباشد.

 

About Post Author

بازگشت به لیست