مقالات

صنعت نساجی تشنه مواد اولیه است

صنعت نساجی تشنه مواد اولیه است
صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع کشور است که طی سال های گذشته به دلیل ورود بی رویه نخ دچار مشکل اساسی شد به صورتی که تنها ۳۰ درصد واحدهای تولید آن هم با ظرفیت پایین به کار خود ادامه دادند و امروز نیز به دلیل نوسانات ارزی و مشکل در تامین مواد اولیه ضربه های نهایی بر پیکر نیمه جان این صنعت زده می شود.
طی سال های گذشته به دلیل ورود بی رویه نخ و پارچه به کشور بسیاری از واحدهای نساجی کشور روبه تعطیلی رفت و کار به جایی رسید که واحدهای تولیدی برجسته کشور از جمله«مشهد نخ»با ۲۶ سال فعالیت خرداد سال گذشته تعطیل و پیگیری ها برای احیای این واحد ادامه دارد.
صنعت نساجی برای فعالیت خود به مواد اولیه ای از جمله پنبه، الیاف اکلریک و رنگ های شیمیایی نیاز دارد که این کالاها مشمول ارز دولتی نمی شوند و نوسان ارز باعث شده تا قیمت مواد اولیه این بخش افزایش زیادی داشته باشد و طبیعی است این اقدام در محصول نهایی نیز تاثیر گذاشته و در نهایت موجب افزایش قیمت پوشاک و پارچه در بازار می شود.
غلامعلی رخصت افزود: یکی از مشکلات فعلی صنعت نساجی کشور بحث تورم ایجاد شده است که باعث دلسردی پرسنل و قشر کارگری شده است که دولت باید با حمایت هایی بیمه ای از این قشر در مقابل تورم افسار گسیخته حمایت کند. همچنین دولت در این حوزه با حمایت از کارفرما و کارگر و حذف حق بیمه کارگری کمک بسیار خوبی می تواند به تولید کنندگان داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر دولت به دنبال ایجاد اشتغال پایدار است باید به واحدهای نساجی در حوزه توسعه خطوط تولید و به روز شدن دستگاهها ارز دولتی اختصاص دهد تا تولید کنندگان بتوانند اشتغال بیشتری ایجاد کنند.
عضو انجمن نساجی ایران تصریح کرد: در صنعت نساجی هر واحد تولیدی یک روز متولد می شود و یک روز می میرد و اینکه واحدی تولیدی تعطیل شود بگوییم وضعیت نساجی خراب شده است درست نیست و در دنیا هم از از این قبیل اتفاقات می افتد.
با توجه به بالا رفتن قیمت دلار وضعیت فعلی به نفع تولید و باعث افزایش صادارت ما خواهد شد به شرطی که دولت با وضع قوانین و تصمیمات ناگهانی به این حرکت ضربه نزند.در شرایط فعلی و قیمت های بالای ارز واردات نیز توجیه پذیر نیست و واحدهای تولیدی باید با همت بالا و تلاش بیشتر از این فرصت استفاده و با تولید بیشتر و برنامه ریزی دقیق از شرایط فعلی به نفع تولید داخلی استفاده کنند.
برای تامین مواد اولیه نیز حمایت های دولت خوب بوده است ولی وضع قوانین جدید که پشتوانه کارشناسی ندارند در دو ماهه اخیر مقداری تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با رایزنی های مقامات استانی با دولت این موضوع مرتفع شود تا تولید کنندگان با انگیزه بیشتری به کار و فعالیت بپردازند.
در شرایط فعلی که با افزایش قیمت دلار جلوی قاچاق و واردات گرفته شد می توان گفت ۷۰ درصد مشکلات این حوزه مرتفع شده است و در ادامه با حمایت های دولت در بحث بیمه و وام های با بهره پایین حال این صنعت در کشور بهتر نیز خواهد شد.

About Post Author

بازگشت به لیست