مقالات

 پارچه و شناسایی چند نوع پارچه پر مصرف

 

پارچه جز اصلی تشکیل دهنده لباس است و الیاف پارچه به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم میشود که الیاف طبیعی شامل ابریشم، کتان، پنبه، پشم و الیاف مصنوعی که نایلون، پلی استر، ریون و ویسکوز مهم ترین انواع آن هستند که به طور کلی دسته بندی کلی پارچه را تشکیل میدهند.

در زیر تعدادی از پارچه ها را به طور مختصر مورد بررسی قرار میدهیم:

پارچه لی: پارچه لی در واقع همان پارچه جین است که در ایران به نام برند آن یعنی لی معروف شده است. انوع آن شامل نخی، کاغذی، ضخیم، کشی و غیر کشی میباشد. این پارچه دارای استحکام و مقاومت بالایی میباشد و در دوخت انواع مانتو، شلوار، کیف و کفش بسیار کاربرد دارد. برای رنگ کردن آن از گیاهان استفاده میکنند.

پارچه نخی: پارچه نخی، همان پارچه پنبه ای میباشد که در زبان عامیانه به آن نخی گفته میشود. از ویژگی های آن میتوان خنکی، سبک بودن، بدون  ایجاد حساسیت و گوله نشدن را اشاره کرد. این پارچه به دلیل تبادل هوا مناسب فصل بهار و تابستان است. با توجه به الیاف در سه نوع طبعی و مصنوعی و مختلط وجود دارد.

پارچه جیر: جیر نوعی چرم نازک است که از پوست بز، گوزن، گوسفند و گوساله در طی فرایند خاص و تبدیل سطح گوشتی آن به حالت مخملی ساخته میشود. به دلیل کثیف شدن سریع جیر باید از هرگونه خاک  و چربی دور نگه داشته شود.

لمه: لمه از الیاف رنگی و نخ براق ساخته شده است. این نوع پارچه در بین بانوان به دلیل زیبایی آن بسیار محبوب میباشد و برای دوخت انواع لباس مجلسی به دلیل خوش ایست بودن استفاده میشود.

فاستونی: از پشم، مخلوط پشم و پلی استر، مخلوط پشم و کرک به عنوان مواد اولیه فاستونی استفاده میشود. فاستونی در تولید انواع مانتو، کت و شلوار، کت و دامن و … استفاده میشود.

 

 

   

 

About Post Author

بازگشت به لیست