مقالات

پارچه ملحفه ای بیمارستانی و انواع آن

بیمارستان یکی از مکان هایی است که باید ملحفه های تخت خواب آن مرتب شست و شو شود . از شخصی که سرما خوردگی ساده دارد و برای آمپول زدن روی تخت دراز می کشد تا شخصی که دچار شکستگی و خون ریزی در ناحیه ای از بدن خود شده است و برای بخیه زدن بر روی تخت دراز می کشد و به سبب خون ریزی ملحفه ها رو کثیف و آلوده می کند هر دو باعث آلودگی ملحفه می شوند و نیاز به شست و شوی ملحفه را افزایش می دهند. مسلما اگر ملحفه غیر قابل شست و شو باشد در آن صورت پس از هر بار لک و کثیف شدن ملحفه ، باید ملحفه به طور کامل تعویض شود و هزینه های گزافی روی دست بیمارستان باقی می گذارد . عمدتا ملحفه های مورد استفاده در بیمارستان ملحفه های قابل شست و شو هستند و همچنین الیاف به کار رفته شده در آن ضد حساسیت هستند و بیماران را دچار مشکل نمی کنند. در کنار این موارد ملحفه های به کار رفته در اتاق عمل که نقطه ی حساسی در بیمارستان است باید کاملا خاص باشد . البته ملحفه های یک بار مصرف هم در برخی از بیمارستان ها وجود دارد که قیمت پایین تری دارند و تعویض آن ها توجیه اقتصادی دارد .

انتخاب جنس ملحفه بسیار مهم و قابل توجه است به دلیل اینکه تاثیر مهمی در راحتی و آرامش بیمار دارد.

ویژگی های پارچه رو تختی و ملحفه:

  • مقاوم در برابر پارگی
  • لطیف
  • دوام بالا در برابر شستشو

انواع پارچه های ملحفه ای بیمارستانی

غالبا برای دوخت ملحفه و روتختی بیمارستانی  ازچهار نوع پارچه استفاده می شود:

  • پارچه اسپان باند بیمارستانی یا پارچه یکبار مصرف بیمارستانی
  • پارچه تترون بیمارستانی
  • پارچه ترگال بیمارستانی
  • پارچه های بیمارستانی با فناوری نانو

ملحفه بیمارستانی یکبار مصرف:

شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که حتی در شرایطی که از بهداشت محیطی کاملا مطمئن هستیم، برای استفاده از امکانات آن محیط رضایت خاطر نداشته باشیم. پیشرفت صنعت نساجی در این زمینه ، با تولید ملحفه های یکبار مصرف  گام بزرگی در جهت رفاه حال افراد ایجاد کرده است. ملحفه های یکبار مصرف سبک و نرم هستند، و همچنین قابلیت برش دادن راحتی دارند، در مکان هایی که به افراد مختلف خدمات می دهند، بیشترین و بهترین کاربرد را دارند. ملحفه های یکبار مصرف  به صورت رولی بوده ، و در واقع به دو حالت رول های پرفراژ دار و رول های ساده تولید می شوند که این رول ها معمولا در طول و عرض های مختلف تولید می شوند. همچنین در بعضی مواقع برای کاربرد خاصی مانند رو تختی ، طراحی آنها تغییر کرده مثلا برای استفاده از ملحفه یکبار مصرف به عنوان روتختی، ملحفه ها به صورت ساده یا کشدار تولید می شوند

از مزایای کاربرد  این منسوجات  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رعایت موارد بهداشتی
  2. کاهش هزینه های دوخت، تعمیر،رفو و نگهداری ازملحفه های پارچه ای
  3. کاهش هزینه مصرف آب و مواد شوینده برای شستشو و ضدعفونی کننده ها
  4. عدم نیاز به اتو کشی
  5. صرفه جویی در وقت برای دوخت و یا شستشوی پارچه
  6. جا به جایی راحت
  7. پیشگیری از انتشار باکتری، میکروب و عفونت ها، علی الخصوص عفونت های شایع بیمارستانی

 ملحفه بیمارستانی تترون:

برای ملحفه بیمارستان ها بهترین مورد پارچه تترون بیمارستانی است. پارچه تترون ملحفه ای معمولا وزن بیشتری دارد و دارای تراکم بافت بیشتری است.

پارچه ملافه تترون با رنگ سفید از پرمصرف ترین پارچه های ملحفه بیمارستانی به شمار می رود که می تواند ساده و یا طرحدار باشد و پارچه تترون عروسکی معمولا در عرض ١۵٠ سانتی متری تولید می شود که برای ملحفه و روتختی نوزاد نیز مناسب است.

ملحفه بیمارستانی ترگال:

در بخش های مختلف بیمارستان از رنگبندی های متفاوت پارچه های ترگال جهت دوخت البسه های گوناگون استفاده می شود. برای مثال دوخت روپوش پزشکی، پرستاری، کارکنان بیمارستان، ملحفه، روپوش اتاق عمل و نمونه هایی از کاربرد بهترین پارچه های ترگال است.

ملحفه بیمارستانی بافناوری نانو:

این محصول باعث تسکین دردهای موضعی و داشتن خوابی آسوده حین بستری بودن در بیمارستان می شود. همچنین این ملحفه دارای خواص ضد التهابی است که از نانوذرات مس و عصاره اکالیپتوس بر روی پارچه های پنبه ای سنتز و بارگذاری شده است. می توان گفت این محصول منجر به کاهش آلودگی و عفونت، کاهش آلودگی تنفسی و آرامش بیماران بستری شده خواهد شد.

09136092155

esfahantextile@

About Post Author

بازگشت به لیست