مقالات

پارچه تترون بیمارستانی

 

 تترون بیمارستانی چیست؟

به علت مصرف بالای بیمارستان ها از پارچه تترون، کارخانجات و مشتریان به تترون هایی که با طیف رنگ بیمارستانی تولید می شوند، اصطلاحا پارچه تترون بیمارستانی می گویند. تفاوت اصلی پارچه تترون معمولی با پارچه تترون بیمارستانی در قیمت پایین تر، رنگبندی روشن و گرماژ پارچه است.

 

توضیحات بیشتر :

طیف رنگبندی پارچه های تترون بیمارستانی

اکثر بیمارستان ها، به خصوص بیمارستان های دولتی، از رنگ های آبی و صورتی استفاده می کنند. رنگ آبی برای لباس آقایان و رنگ صورتى برای لباس خانم ها استفاده می شود.

بیمارستان های خصوصی مختار هستند هر رنگی را برای لباس بیماران و پرسنل خود استفاده کنند. آن ها برای نشان دادن وجه تمایز خود با بیمارستان های دولتی، رنگ هایی به غیر از آبی و صورتی به کار می برند.

در یک دسته بندی کلی، اصلی ترین رنگ هاى پارچه تترون بیمارستانی به شرح زیر است:

آبی،صورتی،سبز سیر،سبزمغز پسته ای،سفید،شیری،یاسی،لیمویی.

رنگ های دیگری نیز در پارچه های تترون بیمارستانی به کار می روند که کاربرد کم تری دارند، مانند: آبی کاربنی، فیروزه ای، گلبهی، سبز چمنی، سبز کله غازی و فسفری..

عرض پارچه هاى تترون بیمارستانى

پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۹۰ سانتى متر

از کاربردهای پارچه تترون با عرض ۹۰ سانتی متر در مصارف بیمارستانی می توان به استفاده برای مقنعه و تولید لباس بیمار نوزادان اشاره کرد. وزن پارچه در این عرض بین ١٠٠ تا ١٢٠ گرم است.

پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۱۵۰ سانتی متر

پارچه تترون با عرض یک متر و نیم، بیشترین مصرف و محبوبیت را برای مصارف بیمارستانی دارد. اکثر تولیدی های پوشاک تمایل دارند از عرض ١۵٠ سانتی متر یا عرض سه متر استفاده کنند. پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۱۵۰ سانتی متر برای لباس بیمار بزرگسال ( مردانه و زنانه )، ملحفه، روتختی، لباس پرسنل و مقنعه مصرف می شود. وزن این نوع پارچه، بین ١۶۵ تا ٢٠٠ گرم است.

پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۱۸۰ سانتی متر

این نوع پارچه تترون می تواند برای مصارف تترون عرض ٩٠ نیز به کار رود. پارچه تترون با عرض ١٨٠ سانتی متر اکثرا برای تولید مقنعه و ملافه کاربرد دارد؛ البته برای روپوش های بلند بیمارستانی نیز انتخاب خوبی است. در عرض ۱۸۰ سانتی متر، وزن پارچه بین ٢٠٠ تا ٢٣٠ گرم است.

پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۲ متر

پارچه تترون با عرض ۲ متر، بیشتر در رنگ سفید محبوب است. اکثر مشتریان از آن به عنوان ملحفه و روتختی استفاده می کنند. بعضی تولیدی ها آن را برای تهیه روپوش پزشکی، پرستاری و همچنین البسه بیمار به کار می برند. اکثر کارخانجات نساجی، پارچه تترون با این عرض را فقط در رنگ سفید تولید می کنند. گرماژ این نوع پارچه، ٢٢٠ تا ٢۶٠ گرم است.

پارچه تترون بیمارستانی با عرض ٢۴٠ سانتی متر

اصلی ترین کاربرد پارچه تترون با عرض ۲۴۰ سانتی متر برای تولید روتختی به عنوان ملافه است. این عرض نیز مانند عرض دو متر بیشتر با رنگ سفید در بازار یافت می شود. وزن پارچه تترون در این عرض، ٢۶٠ تا ٣٠٠ گرم است.

پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۳ متر

از به صرفه ترین عرض های پارچه تترون برای تولید لباس بیمارستانی و ملحفه، پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۳ متر است. پارچه تترون با عرض ۳ متر معمولا نسبت به پارچه تترون با عرض ١۵٠ سانتی متر قیمت بهتری دارد. همچنین از آنجا که عرض آن دو برابر عرض یک و نیم متر است، می تواند تمامی مصارف عرض ۱۵۰ سانتی متر را نیز تامین کند. بیشتر کارگاه های تولیدی لباس بیمار برای راحتی در برش پارچه ترجیح می دهند از عرض ۳ متر استفاده کنند. پارچه تترون در عرض ۳ متر، وزنی بین ٣۴٠ تا ٣٨٠ گرم دارد.

پارچه تترون با عرض ۲ متر و ۹۰ سانتی متر نیز توسط بعضی از کارخانه ها تولید می شود. این عرض نیز می تواند برای تولید لباس و ملحفه مناسب باشد و از عرض ۳ متر قیمت پایین تری دارد.

متراژ هر طاقه پارچه تترون بیمارستانی

استاندارد طاقه پیچی برای پارچه تترون ۴٠ متر است. متراژ هر توپ پارچه تترون با توجه به عرض آن شاید تفاوت هایی داشته باشد، ولی در اکثر موارد، طاقه ها چهل متری هستند. برای مثال پارچه تترون با عرض ١۵٠ سانتی متر به صورت طاقه رول های ۱۰۰ متری نیز پیچیده می شود..

عدل پارچه :

محاسبه متراژ هر عدل به این صورت است که متراژ طاقه های داخل گونی را با یکدیگر جمع می کنند. برای مثال وقتی در یک گونی ٨ طاقه ۴٠ متری باشد، متراژ عدل ٣٢٠ متر است. هر عدل پارچه تترون با عرض ۳ متر، ٢۴٠ متر است که شامل شش توپ پارچه می شود که هر کدام از طاقه ها ۴٠ متر هستند..

منظور از وزن پارچه یا گرماژ پارچه چیست؟

کلمات گرماژ و وزن هم معنی هستند. هر جا با اصطلاح گرماژ پارچه مواجه شدید، منظور همان وزن پارچه است. منظور از گرماژ پارچه، محاسبه وزن پارچه در ابعاد یک متر در عرض آن پارچه است. برای مثال زمانی که می گویند پارچه تترون با عرض ١۵٠ سانتی متر، ١٧٠ گرم است، یعنی اگر یک متر از طول پارچه را وزن کنیم، ترازو عدد ١٧٠ گرم را نشان خواهد داد.

 

ویژگی ها :

قابل شستشو بودن

امکان استفاده چندین باره

قیمت ارزان

سبک بودن

لطافت

رنگبندی متنوع

عرض دقیق پارچه

تراکم بافت استاندارد

جنس لباس بیمار باید به نحوی باشد که حساسیت پوستی ایجاد نکند، بدن نما نباشد، و به صورت سبک، خوش دوخت، شیک و با رنگبندی های شاد تهیه شود. 

 

 

موارد مصرف :

مصرف در دوخت پیراهن، مقنعه، ملحفه، چادر، یونیفرم ارگان ها، خرج کار پوشاک عروسک سازى، لباس نوزاد، رو تختى و … از عمومى ترین مصارف این نوع پارچه می باشد

 

09136092155

esfahantextile.ir

About Post Author

بازگشت به لیست