مقالات

ویژگی های جنس پارچه لباس کار

پارچه لباس کار

لباس کار معولا به گونه ای تهیه میشود که تمام دست ها پاها و کل بدن را در بر بگیرد و بدن را از شراط محیط و پیرامون محافظت میکند.

لباس کار معمولا به صورت یک تکه (یک سره کل بدن ) و دو تکه (پیرهن و شلوار) تهیه میشود.

پارچه مناسب برای لباس کار

معمولا برای آزمایشگاه ها و محیط های کاری پارچه ترگال بسیار مناسب تر از پارچه تترون است، زیرا پارچه تترون پارچه 180 گرمی است و بسیار سبک است ولی پارچه ترگال چه در نوع ساده و چه در نوع کجراه بسیار مناسب برای لباس های کار میباشد.

برای مثال پارچه ترگال ساده 240 گرمی، پارچه کجراه 280 گرمی، پارچه های 100 درصد پنبه و پارچه های کتان 70،30 و…

طبیعی است که هرچه الیاف به کار رفته در پارچه طبیعی تر باشد تبادل حارتی بیشتری در پارچه وجود دارد.

خصوصیات اساسی و کلی که بر طبق الزامات سیستم مدیریت HSE تنظیم شده است عبارت است از:

لباس کار تهیه شده باید کاملا متناسب با فرم بدن باشد.

  کسانی که در مجاورت ماشین آلات مشغول کار هستند باید حتما لباس کاری بدون هیچ گونه پارگی داشته باشند و استفاده از زیور الات مانند آویز و ساعت و همچنین انداختن کلید در جیب اکیدا ممنوع می باشد.

کارکنانی که محل کارشان احتمال حریق و انفجار وجود دارد استفاده از یقه ی نورگیر و زه و دسته عینک از انواع سلونوئید ساخته شده ،اکیدا ممنوع می باشد و همچنین هرگونه موادی که قابل اشتغال باشد.

اگر کارکنان در انجام کارهایشان به طور مستمر نیاز داشته باشند که آستین هایشان را بالا بزنند باید حتما لباس کار آستین کوتاه تهیه نمایند.

  لباس کار کارکنانی که در محیط دارای گرد و غبار و مواد قابل اشتغال و انفجار و یا مسموم کننده کار می کنند نباید دارای جیب و یا لبه باشد چون ممکن است گرد و غبار و مواد مسموم و مضر در چین و چروک و لبه های لباس باقی بماند.

اگر محیط کارکنان دارای مواد خرنده و یا مضر باشد ، باید لباس کار به گونه ای تهیه شود که آب و گاز داخل آن نفوذ نکند و جنس پارچه متناسب با ماده و یا موادی که با آن کار می کنند باشد.

   لباس کار های نسوز مخصوص محافظت در برابر آتش بایستی دارای کلاه و دستکش و کفش به صورت یک تکه و سره هم باشد.

لباس کار مناسب در محیط های اسیدی و رادیو اکتیو باید به صورت یکسره و بدون منفذ همراه با کلاه مخصوص ، کفش و دستکش از جنس خاص و غیر قابل نفوذ باشد .

 لباس کار هایی که به صورت بارانی هستند باید کلاه سرشان از جنس پارچه ی ضد آب باشد با آستر نخی جهت استفاده در محیط های مناطق معتدل و آستری از جنس پشم جهت استفاده در مناطق سرد سیر تهیه شود.

About Post Author

بازگشت به لیست