مقالات

نکات مهم در شناسایی پارچه

 

در تولید انبوه شناخت پارچه و تناسب با کاربری نقش مهمی را ایفا می کند. در نظر داشته باشید که برخی از پارچه ها قابلیت ارتجاعی داشته و در اصطلاح کش می آیند. در طراحی لباس نادیده گرفتن این موضوع منجر به دوخت نهایی مشکل داری شده و طراح می بایست آموزش پارچه شناسی و کاربرد پارچه ها را به درستی فرا گرفته باشد.
بافت پارچه یک مبحث مهم در دوره های آموزش پارچه شناسی است که می تواند در طراحی لباس اثرگذار باشد. ضروری است بدانید در هنگام طراحی پارچه چه نوع بافتی مورد استفاده قرار گرفته است.بافت پارچه در استحکام تأثیر مستقیم دارد بر این اساس می توان در هنگام برش و دوخت پارچه نیز با توجه به بافت، کار نهایی قابل قبولی را ارائه داد.

انواع پارچه

انتخاب نادرست جنس و یا بافت پارچه در هنگام طراحی لباس، برش و مرحله دوخت تمام زحمات و تلاش های دست اندرکاران در این صنعت را از بین خواهد برد و از زیبایی لباس آماده شده به شدت کم خواهد کرد. برخی از بافت ها مناسب برای همه موارد نیستند.

اصطلاحات اولیه در پارچه شناسی

تار و پود پارچه چیست؟ تار پارچه در واقع همان راه های موازی در طول پارچه است که به صورت سرتاسری در همه قسمت های پارچه وجود دارد. پود پارچه نیز به صورت موازی در عرض پارچه دیده می شود. اگر تکه ای پارچه را در دست بگیرید به خوبی می توانید تار و پود را در پارچه تشخیص دهید.
در امتداد دو طرف پارچه یا همان عرض و پود، بافت به صورت تار و پودی بافته شده و در هنگام برش باز نمی شود به این قسمت از پارچه در اصطلاح ترکی پارچه گویند.


همانطور که می دانید هر پارچه دو طرف دارد. به یک سمت رو و به دیگری پشت پارچه گویند. روی پارچه قسمتی است که پس از دوخت لباس دیده خواهد شد و پشت پارچه با بدن در تماس است. این قسمت در اغلب پارچه ها کمرنگ تر بوده و به سادگی تشخیص داده می شود.
راستای پارچه خطی است که به طور فرضی در نظر گرفته می شود و طول لباس در طراحی است. به طور معمول طراحی لباس در راستای پارچه برای قد لباس در نظر گرفته می شود و به جز موارد خاص همواره لباس از راستا طراحی می شود.
شناخت قسمت اریب پارچه در طراحی لباس و برش بسیار مهم است زیرا اغلب پارچه ها از خط اریب قابلیت کشسانی داشته و بدون در نظر گرفتن این مورد دوخت نهایی با اشکال مواجه می شود. خط اریب پارچه خط کجی است که انتهای طول و عرض پارچه را به هم متصل می کند.


نکته : در هنگام طراحی توجه به بافت پارچه، جنس، رنگ و طرح از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مثال در دوخت لباس های مجلسی و یا لباس شب از پارچه های مخصوصی استفاده می شود که اغلب ریز بافت می باشند و یا پارچه هایی با طرح های راه راه در هنگام طراحی و برش ظرافت هایی دارد که باید به آن توجه کرد.

About Post Author

بازگشت به لیست