مقالات

مشکلات رنگرزی ابریشم

رنگرزی ابریشم یک فرآیند مهم و پیچیده و در عین حال ظریف است، که دانستن ظرافت و جزئیات آن میتواند نتیجه بهتری در بر داشته باشد و مشکلات رنگرزی ابریشم را کاهش دهد.

ابریشم به دلیلی این که تار های خیلی ظریف و حساسی دارد از زمان های قدیم رنگ کردن آن مشکل تر از رنگ کردن کتان و یا پنبه بود و افرادی را برای انجام این کار می گماردند که از تجربه و مهارت خاصی برخوردار بودند. در ادامه راجب مشکلات رنگرزی ابریشم بیشتر صحبت میکنیم.

اساس مشکلات رنگرزی ابریشم:

_ همانطور که در بالا اشاره شد، تار های ابریشم به دلیل این که بسیار ظریف هستند، عموما رنگرزی آنها به سختی انجام شده و دوام اندکی دارد.

_ بعد از رنگ کردن محصولات و تار های ابریشمی به دلیل این که ثبات رنگی در آنها پایین است به احتمال خیلی زیاد رنگ به رنگ شده و تداخل رنگی در آنها به وجود می آید. این مشکل در تمام محصولات ابریشمی اعم از پارچه، لباس، گلیم و… دیده میشود.

_ ابریشم و تار های آن از دو قسمت مجزا درست شده اند، قسمت اول که سطح یکنواختی نداشته و ناهمگون است فیلامنت نام دارد. این قسمت به وسیله بخشی به نام سریسین احاطه میشود. فیلامنت شکلی شبیه به یک مثلث دارد و زاویه دار است. برای رنگرزی ابریشم باید در مرحله اول سریسین را از تارهای اصلی جدا کنند، بعد از جدا کردن سریسین رنگرزی ابریشم تازه آغاز می شود. جدا کردن این قسمت از تارهای ابریشم کار بسیار ظریف و سختی است و باید به دقت و توسط افراد خبره انجام شود.

_ دمای نامناسب یکی از مشکلا رنگرزی ابریشم است. رعایت دمای مناسب برای رنگرزی ابریشم اهمیت زیادی داشته و نباید از 175 درجه سانتی گراد بالاتر برود زیرا بالاتر از این دما به ابریشم آسیب میزند.

با همه این آنها که گفتیم سوال خیلی از کاربران این است که آیا روشی برای مهار کردن این مشکلات وجود دارد؟

هنوز خیلی از افراد در دنیا هستند که به خاطر تعلق خاطری که به مواد طبیعی دارند، ترجیح میدهند از محصولات ابریشمی استفاده کنند حتی اگ بدانند که مراقبت از آنها بسیار سخت است. برای همین اگر بخواهید، محصولات ابریشمی که میخرید دوام زیادی داشته باشد و کمتر آسیب ببیند، باید نحوه نگهداری، استفاده و شستشو این محصولات را کاملا یاد بگیرید.

برای رفع مشکلات رنگرزی ابریشم هم در سال های اخیر یک روش پیشنهاد شده آن هم به کار گیری مواد فیکس کننده است. این مواد به صورت یک لایه نازک روی تار و پود ابریشم را پوشانده و از آن در برابر نور و مواد شوینده محافظت میکنند. البته این فیکس کننده ها نباید در معرض آب با دمای بیشتر از 50 درجه سانتی گراد قرار بگیرند چون اثر خود را از دست میدهند.

About Post Author

بازگشت به لیست