مقالات

فرآیند تولید پارچه

به طور کلی برای تولید پارچه سه مرحله وجود دارد. مرحله اول در تولید پارچه تولید نخ است. در این مرحله موادی که قبلا کشت و پردازش شده است از فیبر خام به نخ تبدیل می‌شود. این امر از طریق فرآیندی به نام نخ‌ریسی الیاف انجام می‌شود. نخ‌ریسی ممکن است به صورت دستی انجام شود. اما این کار بسیار طاقت‌فرسا و وقت‌گیر است. امروزه، فرآیند نخ‌ریسی بیشتر به وسیله چرخ ریسندگی انجام می‌شود. فیبرها در امتداد چرحها رانده می‌شوند و همانطور که ریسیده می‌شوند به دور یک وسیله سیلندری که ماسوره نامیده می‌شود جمع‌آوری می‌شود. ماسوره فیبرهای ریسیده شده را نگهداری می‌کنند، که رشته بلند نخ متصل شده است. در مرحله بعدی، ماسوره‌ها به ماشین دیگری منتقل می‌شوند جایی که نخ به سفر خود برای پارچه شدن ادامه می‌دهد.

بعد از اینکه مواد خام به نخ تبدیل شدند، آنها برای مرحله بعدی فرآیند تولید آماده می‌شوند، یعنی نخهای جدا به یکدیگر متصل می‌شوند تا پارچه شکل گیرد. فرآیند اتصال نخها با یگدیگر بافت نامیده می‌شود. بافندگی در یک ماشینی انجام می‌شود که ماشین نساجی نامیده می‌شود و به دو گروه نخ احتیاج دارد. اولین گروه تار نامیده می‌شود و دومین گروه پود نامیده می‌ریزد. ماشین نساجی توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شود که به پود این اجازه را می‌دهد تا بداند چگونه بافته شود.

بعد از اینکه پارچه بافته شد، از ماشین نساجی جدا می‌شود و وارد مرحله آخر یعنی پردازش می‌شود. پارچه هنگامی که از دستگاه جدا می‌شود یک ورقه صاف سفید رنگ است. بدون رنگ است و پر از ناخالصی است و تکه‌پاره‌ها و تکه‌های ریز دانه است. قبل از اینکه تبدیل به پارچه قابل استفاده شود باید تمیز شود. در ابتدا به وسیله آب اکسیژنه تمیز می‌شود تا رنگ اصلی پارچه تمیز شود. سپس به وسیله مواد شیمیایی مختلفی چربی و سایر اجزا که به طور طبیعی به فیبر می‌چسبند از روی آن برداشته می‌شوند. نهایتا پارچه برای انتقال به کارخانه پارچه و لباس آماده می‌شود.

About Post Author

بازگشت به لیست