مقالات

انتظارات عمومی از پارچه ها

انتظارات عمومی از پارچه ها :

بسته به نوع کاربرد پارچه انتظارات از آن ها نیز متفاوت است . برای مثال در لباس شب : ریزش ، براق بودن، آهار ، شکل گیری مناسب و یا در ملحفه ها : خنک ، لطیف ، ثبات رنگی ، ثبات شستشویی ، جذب آب کم ، چروک پذیری کم ، مقاومت در برابر سایش و …
برای هر لباس ابتدا باید ویژگی های لباس را در نظر گرفت و سپس پارچه را انتخاب کرد .
مورد دیگر در انتخاب پارچه بحث دوخت پارچه است که باید خصوصیات پارچه را در نظر گرفت که از لحاظ برش و دوخت و راحت است یا خیر .
الف . راحتی : یکی از فاکتورهای مهم در پارچه ها راحتی آن هاست .
• راحتی فیزیولوژیکی : احساسی است که سطح بدن از تماس با پارچه احساس می کند . مثل نرمی ، زبری ، لطافت ، انعطاف ، الکتریسیته ساکن ، سختی یا شق و رق ایستادن پارچه .
• راحتی روانی : مهم ترین اصل در راحتی بحث راحتی روانیست که سایر موارد در زیر مجموعه آن قرار خواهند گرفت چرا که اگر به هر دلیلی در لباس راحت نباشیم ناراحتی روانی ایجاد می کند . راحتی روانی یعنی فکر شما از پوشیدن آن لباس راحت باشد . این راحتی می تواند جنبه ظاهری داشته باشد و یا در بحث مد ، رنگ ، تناسب لباس با فضا و … مد نظر باشد .
• راحتی گرمایی
1. انتقال رطوبت یا بخار آب : این مورد بسته به عوال زیر می باشد :
نوع الیاف : الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی آب دوست تر هستند .
نوع بافت
تراکم بافت : تراکم بافت میزان در هم رفتگی نخ های تار و پود است . هر چه نخ های تار و پود بیشتر با هم درگیر شوند تراکم بافت بالاتر است و هر چه تراکم بافت بالاتر باشد پارچه ها سنگین تر و ضخیم تر هستند .
همیشه انتقال رطوبت مورد نیاز است . در برخی لباس های کار ، بارانی ها ، غواصی ، نظامی ، فضانوردی و … جذب رطوبت مورد نیاز نیست . بسته به نیاز و کاربرد پارچه هر یک از فاکتورهای فوق متغیر هستند . به همین دلیل مهم ترین عامل در انتخاب پارچه این است که پارچه را برای چه مصرفی می خواهیم .

2. نفوذ پذیری هوا :این مورد نیز مانند انتقال رطوبت است که بسته به مورد مصرف پارچه متغیر و متفاوت است . در برخی موارد این مورد نیاز است و در برخی موارد نیاز نیست مثل پارچه های چتر نجات ، بالن ، بادگیر ها و …نفوذپذیری هوا همان جریان هوای عبوریست که بستگی به عواملی همچون تراکم بافت ، جنس الیاف ، ساختار نخ ( نمره نخ ) ، تکمیل پارچه و … دارد .
ب . خمش یا ریزش پارچه : انعطاف پذیری ، آویزش یا Drape
پ . خاصیت برشی پارچه : قابلیت تغییر شکل سه بعدی داشته باشد و در عین حال برگشت پذیر نیز باشد . حرکت نخ های تار و پود در کنار هم یا تغییر فرم سه بعدی پارچه و برگشت پذیری به حالت اول خاصیت برشی پارچه را تعریف می کند . اگر پارچه خاصیت برشی مناسب نداشته باشد نمی تواند لباس مورد نظر را ایجاد کند . میزان چروک پذیری پارچه نیز زیر مجموعه خاصیت برشی پارچه است که در الیاف طبیعی چروک پذیری بسیار بالاست برای مثال در ابریشم .
ت . خاصیت کششی پارچه : بدان معناست که پارچه در راستای تار و پود از استحکام کافی برخوردار باشد . اصولاً ثبات پارچه ها در راستای ۴۵ درجه از همه کمتر و در راستای تار استحکام بیشتری دارد و این امر در پارچه های تاری – پودی است ولی پارچه های تریکو متفاوت هستند و در هر جهت حالت کشسانی دارند .
ث . ثبات ابعادی پارچه :ثبات ابعادی از دو جنبه قابل بررسی است :
– ثبات ابعادی در برابر شستشو ( آب رفت پارچه )
– ثبات ابعادی خود پارچه : پارچه های کم تراکم ثبات ابعادی خوبی ندارند و باید چنین پارچه هایی را با هم ترکیب کرد و پارچه های ترکیب شده نیز باید خصوصیات مشابهی داشته باشند .
ج . ثبات رنگی در برابر شستشو ، نور آفتاب
چ . خاصیت خمشی پارچه : جا انداختن و برگشت پذیری مجدد آن ها پس از شستشو.
پایان.

About Post Author

بازگشت به لیست